Accessibility Tools

Skip to main content

LES VAGUES A L'ESTIU versus VACANCES AMB IMPREVISTS

LES VAGUES A L'ESTIU versus VACANCES AMB IMPREVISTS

Parlarem de les Vagues. Tots sabem que les vagues es posen en marxa sempre que hi pot haver una visualització de les mateixes.

Acostumen a escollir dates assenyalades, com poden ser el Nadal, la Setmana Santa i, és clar, l'ESTIU, quan una àmplia majoria de ciutadans gaudeixen de les seves vacances i aprofiten per traslladar-se a altres llocs, bé sigui per visitar familiars, amics i estar-s'hi uns dies, bé sigui per visitar llocs desconeguts viatjant a destinacions llunyanes.

El format de viatges amb avió és un dels més utilitzats.

Com pot afectar el teu viatge una vaga de pilots? 

Sempre dependrà de si viatges sol o acompanyat, amb persones adultes o amb menors d'edat, les complicacions de l'imprevist d'una vaga de pilots de l'aviació poden ser més grans.

Primer hauries de saber quins drets, com a passatger d'un vol, tens i què hauries de fer.

Pots reclamar si pateixes retards o cancel·lacions de vol?

Primer, tens DRET D'ATENCIÓ

Davant de qualsevol retard, La línia aèria té l'obligació de prestar el dret a atenció, que consisteix a oferir:

  • Menjar i refrescs suficients segons el temps d'espera
  • Allotjament en un hotel si cal pernoctar una o diverses nits
  • El transport entre l'aeroport i l'hotel
  • Dues trucades telefòniques, tèlex, missatges de fax o correus electrònics

Segon, tens el dret del REEMBORSAMENT DEL BITLLETE

La normativa europea dicta que només quan el retard superi les cinc hores i el passatger decideixi no viatjar, la línia aèria haurà de reemborsar en un termini màxim de set dies el cost del bitllet corresponent a la part del viatge no efectuada i a la part efectuada si el vol ja no té raó de ser per al passatger.

Tercer, tens dret a una INDEMNITZACIÓ

En base a una Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, en cas que el retard superi les tres hores, “gran retard”, s'estableix que la companyia aèria haurà d'indemnitzar el passatger amb una compensació econòmica entre 250 i 600 euros en funció de la distància a recórrer.

En qualsevol cas, al taulell de facturació, la companyia aèria sempre ha d'exposar quins són els drets dels passatgers de manera clarament visible. 

Com actuar davant la cancel·lació del nostre vol 

Dret al REEMBORSAMENT DEL BITLLET O A UN TRANSPORT ALTERNATIU 

Durant la vaga de pilots, molts vols poden ser cancel·lats. Per a aquests casos, la llei obliga les companyies aèries a oferir el dret al reemborsament o a un transport alternatiu en condicions de transport comparables i el més ràpides possible. El passatger tindrà dret a triar entre que la companyia el ressituï en el vol següent amb places disponibles o bé que el reemborsi en set dies del cost del bitllet corresponent a la part del viatge no efectuada i a la part efectuada si el vol ja no té raó de ser per al passatger.

Dret de compensació: INDEMNITZACIÓ

A més, la companyia haurà d'indemnitzar el passatger amb el dret de compensació que, com en el cas del “gran retard” (superi les 3 hores), consisteix en el pagament d'una compensació econòmica de 250 a 600 euros en funció dels quilòmetres a recórrer (independentment de poder reclamar altres danys i perjudicis que el passatger hagi patit), llevat que s'hagi avisat el passatger d'aquesta cancel·lació amb una antelació mínima entre dues setmanes i set dies, respecte a l'hora de sortida prevista. 

Si la companyia aèria denegués el pagament del dret a compensació al·legant que la vaga és una circumstància extraordinària, és important tenir en compte la sentència recent del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que estableix que una vaga de treballadors d'una línia aèria no està compresa directament en el concepte de “circumstància extraordinària”, ja que per això s'han de donar dos requisits conjuntament:

  • No s'ha de donar per naturalesa o origen, inherent a l'exercici normal de l'activitat de la companyia aèria.
  • Ha d'escapar-ne el control efectiu.

Per tant, cal apreciar cas per cas si es compleixen els dos requisits referits perquè l'aerolínia quedi exonerada de pagar la compensació econòmica.

Sempre s'aconsella reclamar una compensació denegada davant la Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA). En darrera instància també es pot recórrer als tribunals.

Sigui com sigui i davant de qui sigui, una reclamació, és important conservar el bitllet, el tiquet d'equipatge i la resta de documents utilitzats. La reclamació ha de ser clara, concisa i llegible, i és important consignar amb precisió les dades que sol·licitin per identificar-vos i el vol que ha patit l'incident (entre altres data, hora, lloc i causes de la reclamació, així com les dades personals del reclamant i el seu vol).

En cas d'haver contractat el vol a través d'una agència de viatges o operadors turístics, si el vol és cancel·lat o afectat per un retard, aquest operador serà qui haurà d'oferir als viatgers una alternativa de transport, la devolució del preu del bitllet o les compensacions econòmiques oportunes.

Estant a l'aeroport, els viatgers podran reclamar davant l'aerolínia i aquesta els haurà d'oferir el dret d'atenció i, si escau, un vol de tornada al punt de partida el més ràpidament possible. Tot i això, l'aerolínia no està obligada a reemborsar el cost dels bitllets.

En qualsevol cas, és recomanable que el consumidor reclami tant davant de l'agència de viatges com de l'aerolínia.

És, per tot això, que és bo viatjar acompanyat d'un assistent de viatge, que no es tracta que el portis de la mà amb tu, sinó que et puguis connectar immediatament i t'ajudi a solucionar els problemes i els imprevistos, que han sorgit durant el mateix.

No totes les companyies aèries són iguals i responen amb la deguda celeritat, sobre tot les de baix cost.

No oblidar mai de guardar tota la documentació per la qual puguis reclamar, ja sigui referent al vol, com a despeses de l'estada a l'aeroport, hotels, trasllats, etc.

Doncs com vaig dir al principi, no és igual viatjar només que acompanyat i davant d'imprevistos els problemes es multipliquen i s'agraeix una ajuda immediata per solucionar-los.

Si vols tenir informació a qualsevol hora del dia, sobre la protecció que podries tenir en un viatge, quines alternatives podries tenir i si vols contractar la teva assistència en el proper viatge que facis, entra en aquest enllaç VIATGES ONLINE. Estem al teu costat.

Si el que passa és que viatges sovint per temes de negocis i de l'empresa et convé una altra classe de protecció i te la donem a Secure Business Travel. Demana’ns informació.